Jag äääälskar söndagar!



Jag säger det igen: Jag ääälskar söndagar!
Det är något lugnt, avslappnat och rogivande med denna vilodag.

Jag var hemma hos min mamma och pappa igår och bladade i en av mammas miljoner
mattidningar, och hittade några recept som jag ska prova.
Ett tänkte jag dela med mig av här, för dom bakade jag och Agnes idag,
och dom blev väldigt goda, lite matiga och ganska nyttiga!
Dom ska vi ha med oss ut på skoterutflykterna som vi ska ha framöver!

MUMS!

Till ca 10 stora Utflyktsmuffins

2 ÄPPLEN
2 MORÖTTER
2 ÄGG
1½ DL RÅSOCKER
2 DL KONC ÄPPELJUICE
(jag köpte färskpressad äppeljuice)
½ DL SOLROSOLJA
3½ DL FULLKORNSVETEMJÖL
2½ DL SIKTAT DINKELMJÖL
½ DL KROSSADE LINFRÖN
2 TSK BAKPULVER
½ TSK SALT
1 TSK MALD KANEL

Som garnering kan man strö på lite råsocker och lite kanel!

GÖR SÅ HÄR:

Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och hacka äpplerna i tärningar och skala och grovriv morötterna,
mät morötterna till 2½dl.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt äppeltärningarna, morotsriv,
äppeljuice och olja.
Rör ihop de torra ingredienserna och vänd ner i smeten.
Fördela smeten i muffinsformar och strö på lite råsocker och kanel på toppen.
Grädda mitt i ugnen ca 20 min
(jag gjorde 22 mindre muffins och dom blev bra i 15min)

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: barret

mm dom ska jag testa! kul att du göra "jobbgrejer" som att baka när du är ledig ;) hehe. kram!

2011-02-01 @ 13:53:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0